ASMA' ALLAH..

Photobucket Dari Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah s.a.w telah bersabda: "Allah s.w.t mempunyai 99 nama, kurang satu seratus.Sesiapa yang menghafaznya akan memasuki syurga. Allah itu ganjil (tunggal) dan menyukai (bilangan) yang ganjil" - Hadith Riwayat Bukhari&Muslim

Wednesday, March 18, 2009

VERMICOMPOST vs MATI


Bismillahirrahmanirrahim…

P/s : Entry yang ditulis semalam, tapi baru dapat post hari ni..


VERMICOMPOST

Fuh, hari ni kira hari yang meletihkan jugak buat diri nih. Pukul 9 pagi dah gerak ke Jabatan Pertanian Lundang. As usual, ada field trip. Kali ni kami nak dalami dan kenal secara dekat tentang ‘Vermicompost’. Pernah dengar tak? Secara teorinya dah belajar kat kelas, tapi hari ni lebih diperjelaskan lagi oleh Jabatan itu sendiri. Real sikit… Hm, nak bagitau memang kaya la siapa buat Vermicompost ni. Malangnya ianya belum berkembang di Malaysia. Bagi yang belum tau, nak share la nih.. Vermi-compost adalah salah satu kaedah menghasilkan baja dengan menggunakan cacing (vermi) sebagai bahan untuk mengkompos. Kami dapat 'talk' trus drpd pegawai kat sana.

Kemudian, kira2 pukul 11 pagi tu, ingatkan dah balik la, rupanya kami di bawa ke satu tempat lagi. Ladang Ternakan Cacing Vermicompost (Big Hub Agrotech). Kat tempat ni, kami tengok secara dekat lagi bagiamana cacing ni digunakan untuk buat kompos. Kebanyakan cacing yang digunakan adlh dari jnis Africa, Cacing Biru. Memang best! Siap main cacing lagi. Tak sangka, ramai jugak yang geli dengan cacing. Tapi ana betul2 ‘tabek’ la dengan sahabat2 yang pada mulanya geli dan takut, tapi tetap usaha untuk hilangkan ketakutan tu. Mereka memang berani!! Tahniah!!

At last, kami beli baja2 tu, satunya untuk diri sendiri (bawa balik Tawau) dan yang lainnya untuk projek G 4 G…

MATI..

Oya, sebenarnya ada satu kisah yang betul2 memberi pengajaran. Masa nak melintas ke seberang jalan untuk ke Tapak Vermi-compost tu, ana sedikit khayal (sebenarnya sangat haus dan teringin nak minum 100 Plus. Nak diceritakan, ana hampir dilanggar lori. Lori besar tu betul2 lintas kat depan ana. Setengah tapak lagi ana melangkah, nauzubillah, memang dah xda kat sini. Masyaallah, shbt2 lain semua menjerit. Alhamdulillah, Allah masih memberi ruang dan peluang untuk hidup. Tapi memang takut, nak nangis, tapi cuba sembunyikan perasaan tu. Tepat diseberang jalan, tempat buat batu nisan. Memang takut. Syukur Ya Allah, mujur ada shbt2..

Petang tu balik bilik, ana sempat tengok suatu video pendek (kira2 36 minit). Tajuknya 'Sakaratul Maut'. Tapi ni versi bhasa arab la. Orang Arab yang buat. Subhanallah.. Memang tak berhenti menangis ana dibuatnya. Cerita tersebut buat kita betul2 takutkan mati, apalagi dalam keadaan yang belum bersedia. Secara ringkasnya, cerita tu mengisahkan tentang seseorang yang tidak mempedulikan nasihat sahabatnya dan tidak mempedulikan azan subuh. Dia asyik mendengar lagu sehingga tertidur. Saat itu sakaratul maut datang membawa berita kematian buatnya. Betapa sakit dan peritnya ketika nyawa dicabut. Dia melihat akan dirinya yang dimandikan,dikafankan dan dikebumikan. Saat itu apa yang dia boleh buat? Tiada apa.. hanya mampu melihat dan menyesal yang sangat2. Tiba2 sahabat baiknya datang untuk mengejutkannya, rupanya ia bermimpi. Betapa takutnya dia, sehingga memeluk sahabatnya dan menangis teresak2 lantaran rasa berdosa pada Allah. Saat itu juga dia bertaubat dan terus menunaikan ibadah…Tammat…

Wallahu’alam..

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "VERMICOMPOST vs MATI"