ASMA' ALLAH..

Photobucket Dari Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah s.a.w telah bersabda: "Allah s.w.t mempunyai 99 nama, kurang satu seratus.Sesiapa yang menghafaznya akan memasuki syurga. Allah itu ganjil (tunggal) dan menyukai (bilangan) yang ganjil" - Hadith Riwayat Bukhari&Muslim

Monday, March 16, 2009

HUJAN ITU RAHMAT~ HUJAN ITU NIKMAT~

Bismillaahirrahmaanirrahim…

Hujan di luar sana belum berhenti sejak pagi semalam. Sejuk, damai, sunyi.. Waktu- waktu begini ramai yang memilih untuk tidur. Tapi tidak bagi ana. Begitu besar nikmat yg Allah berikan. Keadaan yang sejuk macam ni biasanya buat kita berada di zon yg lebih selesa. Jadi, seharusnya kita manfaatkan dengan membuat kerja seperti membaca majalah, buku ilmiah, nota kuliah, akhbar, mengulangkaji atau tgk Tv kt Library. Cuaca sejuk seperti sekarang ini juga akan menambahkan lagi nikmat seseorang hamba dalam menunaikan ibadah wajib dan sunat. Sentiasalah bersyukur dengan nikmat hujan ini dan jangan sesekali mengeluh atau marah kerna turunnya hujan. Air hujan ini akan menjadi penyubur tanaman2 yg akan menjadi makanan kita dan juga dari air ini kita dapat minum dan membersihkan diri. Dalam al- Quran ada disebutkan:

Dialah yang meniupkan angin sebagai pembawa berita gembira sebelum kedatangan rahmat-Nya (hujan); hingga apabila angin itu telah membawa awan mendung, Kami halau ke suatu daerah yang tandus, lalu Kami turunkan hujan di daerah itu, maka Kami keluarkan dengan sebab hujan itu pelbagai macam buah-buahan. Seperti itulah Kami membangkitkan orang-orang yang telah mati, mudah-mudahan kamu mengambil pelajaran. Dan tanah yang baik, tanaman-tanamannya tumbuh subur dengan seizin Allah; dan tanah yang tidak subur, tanaman-tanamannya hanya tumbuh merana. Demikianlah Kami mengulangi tanda-tanda kebesaran (Kami) bagi orang-orang yang bersyukur.”
(Al- A’raf : 57-58)
"Dan Kami telah meniupkan angin untuk mengawinkan (tumbuh-tumbuhan) dan Kami turunkan hujan dari langit, lalu Kami beri minum kamu dengan air itu, dan sekali-kali bukanlah kamu yang menyimpannya." (Al- Hijr:22)

Allah itu hebat kan? Di waktu malam pula, jangan jadikan kesejukan ini sebagai alasan untuk kita meniggalkan ibadah Qiamullail kita. Betapa kesejukan air yang menggigit kuku dan mengecutkan otot2 sebagai dugaan kecil bagi kita untuk bertemu dan berbicara dengan Al- Khaliq. Hanya Dia tmpt trbaik untuk kita mengadu. Teringat akan lagu Diwani yg mengajak kita untuk bertahajjud,

Di waktu hening malam, Di waktu sepi sebarang bunyi,
Diwaktu manusia di alam mimpi,Embun pagi membasahi bumi..

Bangunlah insan!! Buangkanlah selimutmu,
Sucikan badanmu dan pakaianmu,

Sujudlah, menyembah, membesarkan Tuhanmu..

Panjatkanlah doa, pohonkan ampunan dari-Nya
Agar bersih hatimu dan juga akalmu,
Tundukkan nafsumu kepada kebenaran..

Pangkat dan darjat yang tinggi, Bagi yang berjaga malam
Diawaktu malam yg sunyi sepi, Untuk tuhan tertinggi lagi terpuji
Jadikanlah malam merintih dan mengadu,
Kepada tuhanmu agar kerja kita dipimpin-Nya

“Dan hamba-hamba Tuhan yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata (yang mengandung) keselamatan. Dan orang yang melalui malam hari dengan bersujud dan berdiri untuk Tuhan mereka.” (Al- Furqaan : 63- 64)

Moga dgn itu, bykkn bersyukur ats limpah kurniaan Allah yg begitu bsr ini dan kurangkan tidur di waktu dhuha.. Moga pintu rezeki kian luas terbuka untuk kita.. Ameen..

Wallahu'alam..
Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "HUJAN ITU RAHMAT~ HUJAN ITU NIKMAT~"