ASMA' ALLAH..

Photobucket Dari Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah s.a.w telah bersabda: "Allah s.w.t mempunyai 99 nama, kurang satu seratus.Sesiapa yang menghafaznya akan memasuki syurga. Allah itu ganjil (tunggal) dan menyukai (bilangan) yang ganjil" - Hadith Riwayat Bukhari&Muslim

Tuesday, December 30, 2008

Cerita TANAH SUCI~

Alhamdulillah, 20hb disember 2008 akak dan abg ipar selamat sampai ke bumi Malaysia. Menjadi kebiasaan ahli keluarga kami untuk menyambut ahli keluarga yang balik dari menunaikan haji. Maksud ana kat sini, kami akan sambut dengan sangat- sangat meriah..kebiasaannya kami akan pergi ke airport bawa rombongan (mengalahkan rombongan masuk meminang..). Waktu macam ni lah keluarga bekumpul ramai- ramai dan berkongsi kegembiraan bersama.. Jemaah haji dijangka sampai pukul 2 ptg. So, semua berkumpul, makan dan solat zohor terlebih dahulu sebelum berangkat untuk menjemput.


Untuk tahun ni, kami datang dengan 1 bas dan 5 buah kereta (padahal yang nak dijemput 2-3 orang jer..). Suasana airport Tawau meriah sangat. Bila terlihat kelibat jemaah haji kat dalam balai ketibaan jer, rasa macam berada kat konsert (mengalahkan tengok MAWI..). Ramai yang terjerit terpekik. Khususnya anak muda la.. (Hm..harap suatu masa nanti anak muda Tawau boleh berubah, InsyaAllah..). Keadaan ni tak elok la sebenarnya..patutnya kita berzikir dan memuji Allah s.w.t ketika berada dalam keadaan terlalu gembira macam tu..Hm…lepas kira 7-8 pasangan jemaah haji yang keluar, terlihat kelibat akak dan abang.. tanpa disedari, air mata tumpah, bukan sorang tapi semua.. Lagi2 our sibling, parent and anak- anak akak dan abg la.. Rindu giler.. ana bersyukur sangat, tak sangka abang ipar yang dulunya seorang Gangster kini benar- benar berubah.. Sungguh hidayah itu milik Allah s.w.t.. Alhamdulillah.... Lepas salam, peluk cium semua tu.. rombongan pun bergerak pulang ke rumah akak pulak..

Belum pun penat abang dan akak hilang, kena melayan kami yang banyak tanya pulak.. yala.. Walaupun tiap hari’calling’ dan ’SMS’, tapi masih tak puas jugak.. masih banyak yang kami nak dengar dari pengalaman diorang.. Hm, untuk pengajaran kita bersama, biar ana kongsi sedikit sebanyak apa yang diorang ceritakan kat ana.. Semua cerita ni betul sebab semua berlaku depan mata akak dan abang.

CAKAP KENA JAGA
Ada seorang jemaah haji (nama tak tau la sebab kita tak mahu tahu siapa, tapi lebih nak ambil pengajaran). Dia mungkin terlepas cakap kurang baik tentang hajarul aswad.
Tak sangka, esok pagi tu, pipi dia membengkak.. Wallahu’alam..

TAK BOLEH BUNUH BINATANG
Dalam hal ni pulak, Allah s.w.t nak uji kesabaran abang ana abang kot..abang rasa sedikit hairan sebab masa di lain tempat, kita letak benda2 manis semut tak nak datang pun. Tapi bila waktu ihram tu (tak silap masa di Padang Arafah, brtulkan jika tersilap) yakni ketika mana kita tidak boleh membunuh binatang, kalau tidak kita dikenakan Dam (Denda) bayak pulak semut di merata tempat. Kalau tak sabar, buruk lah padahnya...

PERLU BANYAK SABAR
Hm..dalam hal ni pulak, abang ana la selalu kena.. Oleh sebab dari zaman sekolah sampai berapa waktu ketika dulu dia seorang kaki pukul, kat sana pun rasa asyik nak pukul orang jugak. Pantang orang buat dia marah, pasti nak dibelasah. Pantang orang buat hal yang tak betul, direct jer nak marah. Dalam hal ni, bukan abang jer yang alaminya, sebenarnya memang ramai bila waktu menunaikan haji tu, panas baran datang.. Nasib baik ada kakak yang selalu sejukkan hati abang.. Tu lah kadang – kadang isteri perlu temani semua.. Isteri kan penyujuk mata dan hati suami.. mengingatkan bila terlupa dan menenangkan bila marah...

PIKIR NAK SHOPPING
Bila kita sedang menunaikan haji, sepatutnya waktu macam tu kita banyakkan masa dengan beribadah kepada Allah dan mengunjungi tempat- tempat yang bersejarah. Tapi lain pulak kesnya dengan umat Islam sekarang, masa shopping lebih banyak dari waktu untuk beribadah.. apa tujuan sebenar datang ke sana? Tidak salah jika ingin berbelanja, tapi biarlah berpada- pada dan kena pada waktunya.. ”Demi masa, seungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian...”. jangan menyesal di kemudian hari pulak..

NIKMAT
Bila duduk dan berjalan di tempat panas terik pasti kita rasa haus dan cepat letih kan.. Hm, kat sana kita tak rasa pun macam tu.. Sungguh berbahagia orang yang tidak merasakan letih dan penat sepanjang menunaikan ibadah haji tu.. ini la hadiah dari Allah.. Syukur Alhamdulillah..

JAGA PANDANGAN
Kat sana kena jaga pandangan, hm..susah nak cerita, ringkasnya jaga mata dan hati la..

ASYIK NAK NANGIS
Bila tunaikan haji ni, kita asyik nak nangis jer.. semestinya rasa keinsafan akan segera datang kepada kita. Pada waktu ni, kita pasti akan terkenang akan dosa- dosa kita yang telah lalu. Astagfirullah.. akak pulak asyik teringat kat ayah.. Lagi2 bila berada di Padang Arafah. Masa ni kita akan tergambarkan keadaan di Padang Mashyar kelak. Sungguh orang yang berda di tempat sahaja boleh merasakannya..

Setiap kali solat berjemaah pun, jemaah pasti akan menangis sama bila imam membacakan ayat al- Quran sambil menangis. Yala, imam, orang- orang arab dan sesetengah yang lainnya faham disebalik maksud ayat- ayat tu.. tentunya rasa gerun, takut dan sedih pasti menyelubungi hati masing- masing. Walaupun ada di antara mereka yang berjemaah sama tapi tidak memahami maksud ayat- ayat tersebut, mereka turut menitiskan air mata keinsafan.. Sungguh Allah s.w.t memegang hati- hati kita..

Hm..banyak lagi nak kongsi, tapi cukup takat ini, kalau ana teringat, ana cerita lagi... Doa ana moga Allah s.w.t memberikan kurniaan rezeki buat ayah, ibu dan ana sendiri untuk menunaikannya jugak..
Wallahu’ alam..

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Cerita TANAH SUCI~"