ASMA' ALLAH..

Photobucket Dari Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah s.a.w telah bersabda: "Allah s.w.t mempunyai 99 nama, kurang satu seratus.Sesiapa yang menghafaznya akan memasuki syurga. Allah itu ganjil (tunggal) dan menyukai (bilangan) yang ganjil" - Hadith Riwayat Bukhari&Muslim

Saturday, September 20, 2008

PROGRAM BERBUKA BERSAMA ANAK YATIM



Siapa yang tidak mengimpikan keluarga yang bahagia??
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang telah memberikan berjuta nikmat dalam hidup kita samada dalam keadaan sedar atau tidak dan yang terlihat atau yang tersembunyi..



12 sept 2008, sekali lagi ana dan sahabat2 d beri ruang dan peluang untuk beramal dan muhasabah diri.. pada tarikh ni, kami berpeluang untuk beramah mesra, berbuka dan mendekati jiwa2 adik2 di sana...



Terharu di kala bertemu mata dengan adik- adik ini. Terasa hiba di hati, terasa nikmat dirasa kerna dapat bertemu dengan orang- orang yang dimuliakan Allah s.w.t. Andai ana di tempat mereka, apa yang ana fikirkan ya? apa perasaan ana ya? hidup tanpa ibu bapa di sisi bukan suatu perkara yang mudah, kehilangan orang yang tersayang bukan satu perkara yang menggembirakan.. Terkenang Kecintaan kita, Rasulullah s.a.w yang juga merupakan anak yatim..



Dalam program ini, banyak benda jugak yang ana dan sahabat2 buat, selain dari ceramah Ramadhan, kami turut membuat usrah kelompok yakni LDK dengan adik- adik ni. masa ni la kami cuba menyelami kisah- kisah hidup mereka..
Sungguh, betapa bersyukurnya ana dilahirkan dengan kasih sayang ibu bapa, masa ini lah buat ana sedar,

'Tidak semua benda yang kita impikan kita akan dapat
, jadi bersyukur lah dengan apa yang kita peroleh sekarang'


Secara jujur, pernahkah terlintas di hati kita tntg ketidakpuas hatian dengan apa yang ibu bapa kita berikan? pernahkah kita pertikai dengan apa yang mereka berikan? pernahkah kita rasa tidak cukup akan kasih sayang dan cara mereka mendidik kita?ernahkah kita merasa malang kerna dilahirkan oleh keluarga yang tidak kaya? tidak semua..tapi pasti ada bukan? kalau bukan sekarang, dulu2..klu bukan kita, sahabat2 kita..hehe..


Hm..ini yang ana maksudkan..di bandingkan kita yang berkeluarga, siapa yang lebih malang sebenarnya? kita sudah cukup bertuah kerna dikuniakan ibu bapa, dibandingkan dengan anak- anak yatim yang ada diantaranya tidak pernah melihat ibu bapa mereka? alangkah sedihnya jiwa..alangkah pilunya hati mendengar luahan adik-adik ni..
Ringkasnya, hargailah ibu bapa kita selagi kita masih bersama mereka, jangan saat di waktu2 yang kita tidak mau datang itu, baru kita terkapai dan meraung menyesal akan kehilangan mereka. apa perlu kita buat? hm..lengkapkan tugas sebagai anak yang soleh dan solehah. sentiasalah doakan kebaikan mereka, pamerkan rasa kasih kita pada mereka, luahkan rasa cinta kita pada Ibu bapa, ini penting sebagai tanda penghargaan kita dan untuk sentiasa menceriakan hati mereka...

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "PROGRAM BERBUKA BERSAMA ANAK YATIM"