ASMA' ALLAH..

Photobucket Dari Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah s.a.w telah bersabda: "Allah s.w.t mempunyai 99 nama, kurang satu seratus.Sesiapa yang menghafaznya akan memasuki syurga. Allah itu ganjil (tunggal) dan menyukai (bilangan) yang ganjil" - Hadith Riwayat Bukhari&Muslim

Sunday, March 8, 2009

CERAMAH MAULIDURRASUL UMK


Alhamdulillah, Allah s.w.t sekali lagi memberi ruang besar buat diri ini untuk menghadiri majlis ilmu sempena Menyambut Maulidurrasul, 12 Rabiul Awal. Biarpun Menyambut Maulidurrasul ini dianggap bidaah, tapi tidak salah rasanya untuk kita sama- sama mengisi ruang kosong untuk turun mendengar peringatan drpd orang yang beriman dlm Majlis ilmu. Lagi2 yang mengingatkn kita kepada Allah dan Rasul-Nya. Moga ceramah tu akn menambahkn rs rindu dan cinta kita kpd Rasulullah..bgus jgk la..itukan lebih baik dari tidak berbuat apa2 n lepak atau kuar dating..(bukan menyindir tapi sekadar untuk mengingatkan..)

Pertama-tamanya Ustaz Suhaimi memperdengarkan maksud ayat daripada Al- Quran yang menyebut,

"Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Quran) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya." (An- Nisaa : 59)

Nah, jelas disini kita wajib untuk mentaati Allah dan Rasul-Nya, begitu juga dgn pemimpin2 di klgn kita selagi mereka tidak mengajak ke arah kemaksiatan dan mengajak kpd sesuatu yg menentang syariat Islam. Kita harus memelihara segala yang ditinggalkan oleh Rasulullah kepada kita. Apa yang ana nak kupas kenapa kita perlu memperingati Rasulullah s.a.w, bukan saja pada Hari Maulidurrasul, tapi sepanjang hidup kita, bkn shja d dunia, bahkan sampai ke akhirat pun.. Disebutkan dalam al-quran,

"Katakanlah (ya Muhammad), 'Sesungguhnya aku hanya seorang pemberi peringatan dan sekali-kali tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Allah Yang Maha Esa lagi Maha Mengalahkan." (Shad:65)

Persoalan yg ditimbulkan, limaza nahnu nazkuru Rasulullah?(Kenapa kita memperingati Rasulullah?)..kenapa kita perlu mengingati sejarah junjungan besar nabi kita?

Jawapannya kita tau sendiri, tapi xpa, kita revise sma2..ini kerana;

Baginda adlh untusan Allah, nabi terakhir.. tidak ada nabi selepasnya. Kedatangan baginda mmbawa rahmat disekelian alam, untuk kita mengenal Tuhan tanpa ada keraguan..Kalau kita kasih kpd Allah, kita akan kasih Rasul juga..Firman Allah,

"Dan tiadalah Kami mengutus kamu, melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam." (Al- Anbiyaa':107)

"Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah." (Al- Ahzab:21)

Jadi, yakinlah dengan Islam yang dibawa oleh baginda.. ikutilah apa yang diajarkan oleh baginda.. "Amacam nak ikut apa yang baginda buat? kami tak tahu. xda ilmu tentang itu..". soalan org yg suka beri alsn mcm ni la.. fikirlah, ilmu tak datang sendiri melainkan ianya adalah ilham. Ilmu msti diselami, baru boleh tau dan xmcm 'katak bawah gelas kaca'. Kadang2 org nak beri ilmu tp kita yg xmau grap n ambil pluang tu.. kita lbih memilih hiburan dan keduniaan dr mencari ilmu akhirat.. Firman Allah,
"Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu." (Al- Hadiid:20)

Allah dah pun bagi peringatan kat kita, tapi kita yang buta. mugkin sebab godaan syaitan laknatullah dan dosa yg menggelapkn hati tu yg buat kita leka kn?.. Eh, jauh plak melalut. kita kembali pada persoalan tadi..

Kenapa kita perlu mengingati Rasulullah? ini kerana;

Pada Rasulullah s.a.w bawa kepada kita jati diri..sebagai contoh, Rasulullah mengajar kita spy mmbuktikn rs cinta dan agung kita kpd Allah .s.w.t.. Alangkah ruginya org beriman andai solat dgn hati yg kosong.. dalam pada itu kita harus berpegang kpd 3 benda ni:


1- Ada ilmu

2- Beramal dengan ilmu

3- Beramal dengan meletakkan keikhlasan pd Allah.

Nah, bila 3 benda ni kita jaga, insyaAllah.. kita selamat..

Rasulullah juga berakhlak dgn akhlak al- Quran.. 'Dakwah bil hal'. Baginda juga sgt berpegang kpd ajran Islam, begitu tegas dalam menjaga dasar dan prinsip agama. Baginda sgt tegas dlm tugas kerna baginda tahu tugas tersebut adalah untuk Allah. Beliau juga sgt tawadduk kpd Allah dan org yg beriman kepada-Nya. Betapa baginda mmberi peringatan supaya kita memikirkan 4 perkara ini;

1- Tentang ke mana kita habiskan waktu kita

2- Tentang ke mana usia remaja kita habiskan

3- Tentang harta yang kita ambil dan ke mana kita habiskan

4- Tentang sejauh mana kita mengamalkan ilmu yg kita ada

Kalau ana nak ceritakan tentang akhlak Rasulullah, alamat sampai bila2 tak habis. Selamilah ilmu tentang akhlak Rasulullah agar kita dapat mengambil teladan daripadanya. Ustaz juga mengingatkan bahawa,

"Apabila kita memberi ruang untuk kesenangan orang lain, Allah akn beri kesenangan pada kita"

Banyak lagi yg ustaz Suhaimi ceritakan, tapi tak larat plak nak taip semua. Tapi yang terakhir ana nak kongsi dari ceramah Ustaz ni adalah kita dilarang untuk banyak berangan kerna kita harus kuat untuk bekerja..
Pesanan terakhir beliau, dalam hal membaca al- quran, kita seharusnya menjaga 5 benda ni;

1- Baca secara berterusan di sepanjang hidup kita.. Ulang dan ulang lagi..

2- Baca dengan tajwid dan cara bacaan yang betul

3- Baca sehingga kita ingat makna

4- Sampaikan kepada orang lain tentang isi al-quran

5- Hendaklah kita beramal dengan al-Quran..

Andai kita pegang 5 benda ni, insyaAllah kita akan menjadi orang yg 'alim..

Kenangan Maulidurrasul '07

Wallahu 'alam..


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "CERAMAH MAULIDURRASUL UMK"