ASMA' ALLAH..

Photobucket Dari Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah s.a.w telah bersabda: "Allah s.w.t mempunyai 99 nama, kurang satu seratus.Sesiapa yang menghafaznya akan memasuki syurga. Allah itu ganjil (tunggal) dan menyukai (bilangan) yang ganjil" - Hadith Riwayat Bukhari&Muslim

Tuesday, September 16, 2008

BERBUKA KT IPKB,APA ANA DAPAT?

Alhamdulillah…akhirnya peluang untuk bersilaturrahim dgn shbt2 kt IPKB tercapai jugak..byk jgk shbt2 muslimah yg ana bru knl. Moga pimpinan akhi Aiman dan Ukhti Ida mndpt kerdhaan-Nya..teruskan perjuangan.. terima kasih jugak dengan Ust Bob. Ust yg byk tolong kami semua..

Namun bukan inilah pokok cerita ana, Cuma ana ingin berkongsi sedikit drpd apa yg ana peroleh dlm halaqah ringkas before bukak pose ptg td. Hm..first thing, peringatan biasa tp sgt perlu untuk sntiasa diulang agr kta xlupa..biasala,manusia lalai dan alpa..Ukhti Ida mengingtkn, di bulan posa ni, kita tdk boleh mnjadikn assgmnt yg belambak sbgai pnghalang untuk kita bykkn ibadah kpd Allah. Kita seharusnya merasakan bhwa dengan mmbuka ruang untuk diri beribadah, Allah akn mmpersiapkn kmudahan dalam mnjalani urusan harian. Mungkin jika ada 2 sahabat, yang sorg tu x g terawih sbb rs xsempat nk buat assgmnt dan sorg lg xsiap assgnmnt tp dia g terawih jgk. Which is better? Hm..kita sptutnya merasakan bhwa moga ruang kita g terawih sejam tu akn digantikn dengan kmudahn melaksanakan assgnmt lps tu, malah lebih cepat selesai jika dibandingkan dengan yg sibuk xg terawih .. Allah lah sebaik- baik penolong. Jika kita menolong agama Allah, nescaya Dia akan juga akan menolong kita. Nikmatnya hidup bersama Allah yer…

Oyer, ada satu lagi, pesanan ukhti Ida lg, iman manusia ni turun naik. Jadi, bila rasa iman tengah naik, jangan cuba- cuba menangguh untuk membuat apa yang kita nak buat. Biasala..bila iman naik, mcm2 ibdh sunat kita nak laksanakn. So, gunakan peluang tu! Jangan nnt bila iman turun, masa tu diri makin mls nk beribadah..bla lag ink cari ruang tu balik? Jaga 5 perkara sebelum 5 perkara!!!

Then, kak Dayah pny pengisian, ana tertarik dgn analogi yg Kak Dayah buat. Harap kita pun dpt fakir jgk benda nih…ok,
Siapa antara kita pengguna celcom? Pastinya antum tahu yang bila birthday kita, msti dpt free calling n msg slma seminggu kn? Mesti masa tu kita sgt2 mnggunakan peluang tu untuk mnghubungi org2 trsayang..sebolehnya ingin menggunakn sbaik2 hadiah dari celcom tu kn? Org bg free..siapa xnk kn? Hm,,begitulah jugak dengan Bulan Ramadhan ni. Allah dah bg hadiah buat kita yang mana bulan ini punya byk kelebihan. Senang nk dpt pahala plak tu kn? Cuba kita bndingkn, seharusnya kita pun gunakan pluang ni mcm kita gunakan pluang seminggu dpt contact free tu..tp ni lg bgus. Allah bg sebulan. Kesimpulannya, jangan sia- siakan hadiah yang Allah beri ni..Jangan sampai masuk Aidilfitri baru nk rs sedih sbb xgunakn sebaik- baik peluang beribadah dengan gnjaran yg berlipat ganda. .tp ini tidak bermaksud pahala yang kita cari, tp ini hadiah, Allah nk beri, kita patut terima dengan perasaan gembira. Sambut dengan rasa penuh nikmat.

Aisyah-Hanin

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "BERBUKA KT IPKB,APA ANA DAPAT?"